KOKEMUKSELLINEN TUNNETAITOVALMENNUS EASEL®
Kokemuksellinen tunnetunnetaitovalmennus EASEL® (Experiental Social Emotional Learning and Therapy eli kokemuksellinen sosioemotionaalinen oppiminen ja terapia) on prosessinomainen työmuoto, joka vahvistaa asiakkaan tunnetaitoja ja sosiaalisia taitoja samalla kun työskennellään kohti yksilöllisiä tavoitteita. EASEL-työskentelyssä pyritään vastaamaan kysymyksiin: kuka minä olen ja mitä tapahtuu kun kohtaan toisia ihmisiä, haastavia tilanteita, uusia ympäristöjä jne. EASEL’n yleisinä tavoitteina on auttaa ohjattavia vahvistamaan itsetuntemustaan, tunteiden ja omien reaktioiden säätelyä, sosiaalista tilannetajua ja toisten tunteiden tunnistamista, sosiaalisia taitoja ja vastuullista päätöksentekokykyä paineessakin.
Kansainvälisesti toimivan suomalaisen yrityksen, Cavessonin (nyk. EASEL Training Oy), rakentama kokemuksellisen tunnetaitovalmennuksen malli EASEL® yhdistää viimeisintä tieteellistä tietoa mm. sosiaalisesta neurotieteestä tutkitusti tehokkaisiin terapiaviitekehyksiin, teorioihin ja toiminnallisiin työtapoihin. Korkeiden laatuvaatimusten vuoksi EASEL’n periaatteita, työkaluja, ohjaustapoja ja jaettavaa psykoedukatiivista tietoa peilataan jatkuvasti tuoreisiin sosiaalisen neurotieteen ja lähialojen tutkimustuloksiin.
Kokemuksellisessa tunnetaitovalmennuksessa EASEL® tunne turvallisuudesta yhdistettynä sopivan kokoiseen haasteeseen mahdollistaa muutoksen, sillä oppiminen vaatii uskallusta poistua omalta mukavuusalueelta siedettävälle epämukavuusalueelle. Tavanomaisesta poikkeava toimintaympäristö ja ohjatut kokemukselliset harjoitukset antavaa tilaa itsetutkiskelulle haastaen luontevalla tavalla vanhat tapamme ajatella ja toimia. Uudet tilanteet innostavat ja haastavat ongelmanratkaisuun ja oppimiseen turvallisesti niin, että totutut, hyödyttömäksi osoittautuneet tavat toimia voidaan siirtää syrjään ja ottaa vastaan uusia tapoja käsitellä tuttuja asioita ja tilanteita. Omien kokemusten kautta päästään tilanteeseen, jossa on mahdollista aidosti yhdistää vanhaa ja uutta tietoa luovalla tavalla, mikä taas heijastetaan arkielämän tilanteisiin esimerkiksi keskustelujen ja metaforien kautta. Pysähtymällä tilanteeseen herätetään tietoinen tarkkaavaisuus, mikä on avain uusien neuraalisten yhteyksien syntymiseen ja sitä kautta oppimiseen.
EASEL’ssa annetaan ohjattaville psykoedukatiivista tietoa ja tunnetyökaluja ikätasoisesti, joiden kautta ohjattava voi peilata itseään ja omia kokemuksiaan ja näin laajentaa ajatteluaan ja ymmärrystään itsestään, omasta toiminnastaan, toisista ja erilaisista vuorovaikutustilanteista. Kokemukselliset harjoitukset tarjoavat tässä ja nyt olevan ”pelialustan” sille, mitä arjessa todellisuudessa tapahtuu esimerkiksi vuorovaikutustilanteissa tai haasteellisissa tilanteissa. Kokemuksellisuus tarkoittaa EASEL’ssa ennen kaikkea itsen ja vuorovaikutuksen ohjattua, tietoista kuulostelua aidoissa tilanteissa ja ohjaustapaamiseen valitussa ympäristössä. Kokemuksellisina oppimisalustoina hyödynnetään asiakkaan tarpeista riippuen esimerkiksi arkielämän vuorovaikutustilanteita kotona, koulussa tai työpaikalla, case – työskentelyä, lasten kanssa aitoja tehtäviä koulutöistä pyörän kunnostamiseen ja leikkiä, luontoseikkailua sekä vahvimpana vuorovaikutusharjoituksia työmuotoon koulutettujen eläintyöparien kanssa. Kun psykoedukaation avulla pyritään löytämään vastauksia kysymykseen miksi eli lisäämään ohjattavan ymmärrystä asioista, kokemukselliset harjoitukset antavat tilaisuuden soveltaa tietoa ja kokeilla uusia työkaluja käytännössä. Tämän prosessin kautta uusi tieto tulee lähelle omaa itseä, saa tarttumapinnan arkeen ja sisäistyy uusiksi ajatuksiksi, oivalluksiksi, taidoiksi omakohtaisen kokemuksen ja prosessoinnin kautta.